مروری بر نشست نوآیند با موضوع «فرصتها و تهدیدهای نوآورانه هوشمصنوعی در مسائل اجتماعی»
در نشستی که با همکاری گروه آینده پژوهی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و اندیشکده فهم با موضوع فرصتها و تهدیدهای نوآورانه هوش مصنوعی در مسائل اجتماعی برگزار شد، جمعی از اساتید هیئت علمی در خصوص این مسئله مطالبی را مطرح نمودند:
ابتدا آقای دکتر احمد کوهی، مدیر گروه آینده پژوهی مرکز پژوهشهای مجلس، با طرح تحولات اجتماعی پدید آمده به سبب در دسترس بودن و عمومی شدن هوش مصنوعی در جامعه، آن را سر منشاء شکلگیری اجتماعات جدید مبتنی بر فلسفه جدید دانستند.
خانم فائزه نوروزی، پژوهشگر گروه فهم، به بررسی اختصاصی چالشهای هوش مصنوعی با توجه به ماهیت آن پرداخته و بحث سوگیری و عدم شفافیت را در مکانیسم تصمیمگیری هوش مصنوعی در حیطههای مختلف اجتماعی از جمله دین، سیاست، آموزش، خانواده و اقتصاد شرح داده و سپس به ارائه راهکارهایی پرداختند.
خانم دکتر زهرا زرگر، هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، در رابطه با اخلاق هوش مصنوعی به دو مسأله مهم شکاف مسئولیتپذیری و ابعاد اخلاقی عاطفهمند شدن هوش اشاره کردند.
آقای دکتر محمد حسین وفائیان، از اعضای هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر، شناسایی نقطه آغاز و سنت فکری که بر اساس آن هوش مصنوعی متولد شده است را مهم دانسته و آن را مقدمهای برای شناسایی مسائل خود با توجه به سنت فکری و هویت داخلی دانستند.
آقای دکتر سینا شیخی، مدیر گروه اجتماعی مرکز پژوهشهای مجلس، نقش نهاد قدرت را در انحصار هوش مصنوعی قابل توجه دانسته و معتقدند امکان تصرف در هوش مصنوعی به هیچ وجه خنثی نمیباشد.
آقای دکتر جواد درویش، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، با بیان اینکه مسأله ما همان واقعیتهای جامعه است، اشاره کردند که با تمرکز در بخش کاربران، میتوان از طریق آموزش، تأثیرات قابل توجهی به دست آورد.
آقای دکتر رضا حافظی، از اعضای هیئت علمی موسسه تحقیقات علمی کشور، در خصوص بحث انرژی، اخلاق و همچنین توجه به جایگاهی که نسبت به هوش مصنوعی داریم مطالبی را بیان کردند.
در ادامه سایر اساتید بزرگوار با توجه به سیر هنجاری تغییرات تفکر بشری در رابطه با انسان و جهان، مسأله ایران معاصر را سوژه بودن انسان دانستند که در صورت عدم توجه به آن، شکاف بین حاکمیت و مردم بیشتر می شود. همچنین موضع گیری ما نسبت به هوش مصنوعی در دو نقش توسعهدهنده و بهرهبردار مورد بررسی قرار گرفت.
گزارش از خانم زینب کوچک زاده، دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت